A última é a dos galiñeiros. A xente das aldeas -das “aldeas galas” galegas, esa xente brava, madura e acolledora que sobrevive ao imperio dunha agroindustria que é todo menos natural e ecolóxica – desconfía. Hai que dar de alta aos galiñeiros ou xa non podes mercar galiñas. Disque “non ten consecuencias” ese rexistro obrigatorio, pero, a maiores, está a cousa pensada para facelo “onlai”, ou ir a unha xestoría para que cho faga, ou desprazarse en taxi e agardar horas en colas nesa oficina agraria “residual” que queda a vinte quilómetros, ou pedirlle o favor a quen sei eu. A caída na venta de poñedoras é brutal. Igual se está creando outro mercado negro.
Persoas presentando documentación
Recordo perfectamente cando desde este medio botabamos unhas risas cando o inigualable Paco Vázquez, co seu castelán de sete vogais, marca de orixe, prohibira aos coruñeses de barrios con horteiriños manter o consabido galiñeiro anexo, seica por resultar indecoroso nunha cidade con vocación de capital europea de non se sabe ben que, quizais do autoodio.

Despois viñeron os proxectos, precisamente de orixe europea, das cidades verdes, as hortas urbanas, a descuberta, Oh my God!, de que as cidades debían “verdificarse” e “ruralizarse”, volver á natureza. Tendencia que se consolida co do cambio climático. Recordo asesorar a un doutorando holandés, un rapaz novo que estaba admirado pola resistencia da “ruralidade” en contornas semiurbanas de Galicia, do cal facía unha lectura en positivo, como modelo para unha nova organización europea do territorio urbano. E houbo proxectos como o das ovellas que rapan a herba dos parques, ou dos galiñeiros colectivos que reciclan os restos orgánicos de barrios enteiros -algo así emprendeuse en Pontevedra-, de xeito que ti achegas as túas lavaduras -tamén chamadas eslavas- e recolles ovos.

Un galiñeiro ben posto é o anexo ideal dunha casa con horta que tenda a iso que parece un descubrimento supermoderno, chachi e das últimas décadas: a produción e a economía circular. Pois non. A casa rural galega era – é, nas aldeas galas resistentes- dunha circularidade perfecta. Os residuos orgánicos eran -son- mínimos ou inexistentes, grazas ás pitas e ao porco.

Dicía Castelao que entre pau e pau, folgan as costas. O acoso e derrube vén de lonxe. Empezou con aquelo de “improdutividade”, do “futuro mellor para fillas e fillos”, da “imprescindible especialización intensiva”, daqueles créditos imposibles, despois desapareceu o servizo de extensión agraria, … Quizais preparando o territorio para montar cousas como esa nova pasteira (ver editorial) nas terras da Ulloa, e os macroeólicos. A xente labrega e a súa economía circular, estorbaban ….e estorban.